22.09.2011

PRACOWNIK WIEDZY

Jeszcze w 19stym wieku pracownik był postrzegany jako jeden z zasobów pracy, nośnik sprawności fizycznej czy też przytocze jedna z gorszych opcji: 'dodatek do maszyny'.
Z czasem ta definicja zaczęła ulegać zmianie. Pracownik zaczął być postrzegany jako członek grup formalnych i nieformalnych ,aż doczekaliśmy naszych czasów,kiedy pracownik jest już jednostką,która potrafi samodzielnie myśleć, brać odpowiedzialność za swoje działania i kontrolować własne zachowania. Takie ustosunkowanie się do podmiotu wydaje się być pozytywne. Jednak z drugiej strony- stawiając siebie na miejscu pracodawcy-stwarza duże wyzwanie w zarządzaniu personelem ,aby osiagnąć upragnione cele przedsiębiorstwa.
Nowy typ pracownika,który wyłonił się w ciągu ostatnich lat- PRACOWNIK WIEDZY-,ma wiele cech-dobrych,które jednak mogą sprawić kłopot pracodawcy .Można kolokwialnie powiedzieć,że pracownik wymaga pielęgnacji i nieustannych zmian.

Przedstawie Wam liste cech ,którymi odznacza się Pracownik Wiedzy:
- otwarty,nastawiony na częste zmiany;
- pewny siebie,elastyczny,aktywny, podejmujący wyzwania i ryzyko zarazem;
- ma silne potrzeby osiagnięć,poparte dążeniem do nieustannego uczenia się;
- samodzielny,nie lubiący silnej kontroli;
- chce mieć udział w podejmowaniu decyzji i wywieraniu wpływu;
- nie jest nastawiony na dożywotnią karierę w jednej organizacji-zwłaszcza
jeżeli miejsce pracy nie zapewnia mu rozwoju;

Na podst.'Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem',Kraków 2006, Wolters Kluwer

Brak komentarzy: